Sporters en toeschouwers opgelet: het wordt warm!

Sporten bij zeer warm weer is onverstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom geeft Sportzorg.nl een aantal adviezen en informatie om te zorgen dat je verantwoord kunt blijven sporten.

  • Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer om de maag goed te prikkelen en de maagontlediging te versnellen.
  • Water (hypotoon) is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste.
  • Kleed je niet te warm en draag ‘ademende’ kleding.
  • Witte kleding heeft de beste weerkaatsing van warmte uit de omgeving, in tegenstelling tot zwarte kleding.
  • Bescherm je hoofd en nek wanneer blootstelling aan direct zonlicht onvermijdelijk is (helm, hoofddoek). Voor fietsers: de helm heeft gaten voor een optimale luchtstroom binnen de helm.

Ken je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten. Kijk voor meer informatie over sporten met warm weer op sportzorg.nl.

Hoe herken je oververhittingsverschijnselen?
Tom van Thiel heeft als clustercoördinator van de Alpe d’HuZes ervaring met het warm-weer protocol en waarschuwt voor oververhittingsverschijnselen. Hij legt uit wat de signalen zijn en wat je moet doen bij oververhitting.

Signalen van oververhitting zijn:

  • Veel zweten
  • Bleek zien
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Braken
  • Een snelle oppervlakkige pols
  • Gevoel van slapheid
  • Stijgende lichaamstemperatuur, al dan niet met hallucinaties, snelle pols en moeilijke ademhaling. In ernstige gevallen kan dit leiden tot bewusteloosheid.

Herken je één of meer van bovenstaande verschijnselen bij jezelf of iemand anders? Neem dan direct de volgende maatregelen: 

  • Direct een koele omgeving opzoeken in de schaduw.
  • Een niet te koude (sport)drank (laten) drinken.
    En in ernstige gevallen:
  • 112 (laten) bellen.
  • Koelen met koude kompressen.
  • Gebruik een ventilator om te koelen. Let op dat het slachtoffer niet gaat rillen van de kou!

Download ook de handige EHBO app van het Rode Kruis zodat je weet wat je moet doen bij oververhitting (en andere ongevallen).

Tips voor de toeschouwers bij sportevenementen
Niet alleen sporters moeten extra maatregelen nemen bij warm weer, ook toeschouwers moeten opletten. Ben je de komende dagen aanwezig als toeschouwer bij een sportevenement? Sportzorg.nl geeft je de volgende tips:

  • Drink twee keer zoveel als normaal, maar drink weer niet te veel. Van te veel water kun je ook ziek worden in de hitte.
  • Water, zonnebrand en een hoedje zijn noodzakelijke attributen.
  • Geen toilet in de buurt? Probeer toch ergens te plassen. Als je niet plast, drink je niet en droog je uit.
  • Kijk naar de kleur van je urine. Donkere plas, dan meer water drinken.
  • Voel je dat je niet lekker wordt, ga dan de drukte uit, drink en zoek een plek in de schaduw.
© 2019 SportmedX | Webdesign: HPU internet services